20 september 2012

Dags att klä sig varmt

 
 
 
 
Hösten har gjort sitt intåg över mälardalen och vädret skiftar ständigt under denhär årstiden. Ibland funderar jag på om det verkligen inte var så att jag helt enkelt blev född vid fel breddgrad, för fy vad jag fryser så snart kvicksilvret sjunker under si sådär en 19-20 grader... Jag verkligen hatar när det är kallt och då speciellt när detta är fallet inomhus!
 
 
När jag bodde själv i min lilla lägenhet på 38 kvm i stan, hade jag alltid runt 25 grader inne på vintern, och Gud så skönt det var. Det säger sig naturligtvis självt att det inte är ekonomiskt försvarbart att dra på värmepannan i detta 200 kvm stora hus till några 25 grader (jösses, hur dyrt skulle inte det bli?), men däremot kan kan jag alltid elda mig till det där gradantalet! Kubikmeter efter kubikmeter av fin björkved eldas upp här varje vinter och jag stormyser i värmen! Värst är det på morgonen innan man hunnit elda och temperaturen ligger kring 20 grader, burr vad jag fryser då.
 
 
En sak som är a och o för mig varje vinter är varma och gosiga kläder. Oftast går jag runt i en typ 10 år gammal svart ullkofta från Filippa K, eller en tjock fleece som jag köpt uppe i Lofsdalen för en massa år sedan. I år (liksom alla andra år...) har jag bestämt mig för att banne mig shoppa på mig lite snygga och varma käder (i år skall det bli av!).
 
 
En erfarenhet jag gjort i livet är att kvalitet lönar sig när det kommer till stickade plagg. Vet inte hur många tröjor jag handlat från de billigare kedjorna genom åren, som varit snygga en eller två tvättar, för att sedan fullständigt tappa stinget. Den där gamla Filippa koftan jag nyss nämnde var dyr när jag köpte den, men oh my vad billig den blir om jag slår ut det på hur många år och hur mycket jag använt den! Den är fortfarande snygg och ser mer eller mindre ut som den gjorde när jag köpte den! Riktigt bra "kvalle" med andra ord.
 
 
Nu har jag ett bra tag spanat runt efter en snygg varm tröja till vintern. En tjock skön polokrage, snygg modell och ullig varm kvalitet är det jag letat efter, och igår fann jag den!
 
 
 
 
 
Joline Alpaca Women´s Knit från Whyred, precis det jag letat efter! Den är nu beställd och hoppas hoppas att den är som jag tror, då blir den här vintern lite enklare och framförallt varmare!
 
 
 
 
 
 
Sedan är jag fortfarande väldigt sugen på en Parajumpers jacka (det har jag varit i många år), men den är riktigt ruskigt dyr så kanske får jag nöja mig med den jackan jag köpte till förra vintern. Den duger den också!
 
 
Kram kram
 
 
 


3 kommentarer:

MITT VITA HUS sa...

Klart du ska investera:) Jag är med som du, har jag köpt något dyrt så hänger det med flera år i garderoben! Tex. min jacka, ja det må förvisso vara dötöntigt just nu att gå med en canada goose men fasen jag betalade en såsidår 5 loppor för den och den håller mig varm så den får hänga med liksom:)
Jackan var kanonsnygg btw:)

kram på dig!

mitt liv som jag sa...

Jag gör fortfarande allt för ofta misstaget och köper de där billiga tröjorna fast att jag vet att de inte håller så länge.
Den du hittat ser jättefin ut och jackan är ju fantastisk!

Anonym sa...

Köpte en Parajumper långa modellen i beige förra säsongen. Mycket pengar är det! Men oh my, värd varenda krona och den tål regn. Inte många dunjackor som gör och som dessutom är så snygg:)
Det lönar sig. So go for it:)

Related Posts with Thumbnails