6 augusti 2012

Ambivalent...



 
Trädgården här hemma står i full blom och jag känner mig rätt ambivalent av och till. Å ena sidan tycker jag om att ha en massa olika växter som växer till sammans och bildar som stora fluffiga blandade rabatter, å andra sidan vill jag ha något stilrent och enkelt...

 
Uppdatering!
Vill bara förtydliga att jag inte menar att jag vill ha det minimalistiskt och avskalat. Menar bara mer stilrent som tex denna fiiina trädgård!



Förra året planterade jag mycket nya växter. Lavendel, anemoner, tistlar (av något slag), alunrot, silverax, riddarsporre, malvor och en massa andra vackra växter. Många var av det rosa och lila slaget. Plötsligt i år slog det mig att det var helknasigt, de passar ju inte alls ihop med de tegelfärgade gångarna...


Vi har många och långa gångar, så att riva upp allt och lägga nytt är inte aktuellt just nu. Det skulle förmodligen innebära kostnader motsvarande kanske en halv årslön för en sjuksköterska, så det får vänta ett slag. Alltså borde jag ha handlat i första hand vita blommor!


Men men, nu är det som det är och allt har sin tid. Samtliga tegelgångar är inramade av snygg grå granit så förutsättningar finns för att få det snyggt så småning om. Bort med markteglet och dit med grus, inte singel, utan sådant där smågrus på lite hårt underlag om ni förstår vad jag menar. De hade precis så runt Hotell Skeppsholmen. Så snyggt och det skulle vara toppen att ha det så här hemma!



Helena






4 kommentarer:

Anonym sa...

Stenmjöl är nog det du syftar på...
Sara

Lena - gott för själen sa...

Fantastiskt vacker rabatt, men jag förstår ditt dilema. Förmodligen är det nog bara du som tänker så, om ditt eget. Jag menar man brukar ju ofta vara kritisk mot sig själv och sitt eget medan andra inte alls ser samma sak.

Kram Lena

Anonym sa...

Tycker det ser jättefint ut. Personligen är jag såå trött på att se alla dessa avskalade trädgårdar som så många haft i några år nu. Tycker man ser likadana växter, likadana stenar och annat i var och varannan trädgård.
Nej tack, för min del vill jag ha en levande trädgård i färg och form, där det är mysigt att vara och som är fin för ögat att se på. Vill jag se en avskalad och "ren" trädgård kan jag kika in till så många andra...same,same..

Bara min lilla åsikt. Hade jag varit du hade jag njutit i den fina trädgård ni har.

Anonym sa...

Tycker att det ser så fint ut i din rabatt, frodigt och fina bladkombinationer. Passar inte det bäst till ert hus? Det avskalade och mer minimalistiska hör ju mer ihop med funkisvillor.

Vänner till oss anlade stenmjölsgångar men ångrar sig nu för det fastnar under skorna och följer med in i huset och fördärvar parkettgolven... det är ju inte så lätt alla gånger att få barnen att sätta skorna :)

Ha det gott!
Åsa

Related Posts with Thumbnails