12 september 2011

Lite kvinnlig elegans

.
.
Vad mörkt det blir snabbt på kvällarna nu.
Lite mysigt är det allt kan jag tycka, även om sommaren fortfarande är på ohotad första plats bland de fyra årstiderna. Men på något vis är jag mätt på sommaren när hösten tågar in. Jag längtar liksom efter mörkret, stearinljusen, brasan och tjockare mörkare kläder, sommarens vurm för pasteller är alldeles förbi. Nu vill jag ha mörka jeans (måste inhandlas), stickade tröjor, varma sockor och grova kängor. Jag skriver denna höst, liksom jag gjorde förra året, att jag tycker att det är svårt att klä mig piffigt och kvinnligt under vinterhalvåret. Jag bara fryser hela tiden!

Frös, det gjorde jag däremot inte förra helgen, när jag vid tresnåret på natten satt i mina nyinköpta
siden-high-heels på hotellbalkongen, och sippade Cava med min älskade!




Givetvis kunde jag inte låta bli att inspireras av alla vackra kvinnliga spanjorskor som elegant trippade runt i superhöga klackar och små skräddade dressar. Jag i mina träskor, kände mig som en traktor bland en massa Ferraris, om ni förstår liknelsen. Så efter lite shopping längs fina gatan
trippade jag också som ni kan se! 

Alltid när jag befinner mig i Sydeuropa blir jag så fascinerad av hur vackra alla kvinnor är där kring Medelhavet, och hur mån de är om sitt utseende. Alltid välvårdat hår, manikyrerade naglar och vackra kvinnliga kläder som framhäver deras former. Jag bodde en tid i Spanien (hur det äventyret slutade kan ni läsa här), och jag kände mig alltid som kusinen från landet när det vankades fest och spanjorskorna tog fram det tunga artilleriet. Spelade ingen roll hur mycket jag än ansträngde mig...



Nåväl, de fina sidenskorna står nu i garderoben tillsammans med en matchande liten clutch (eller vad det nu heter) som jag bara fick lov att köpa, funkade liksom inte med de eleganta skorna och min bohemiska väska från Odd Molly...

Nu skulle man kunna tro att de ärtiga lilla settet kommer att bli stående i garderoben som dammsamlare en tid framöver, men "Icke sa Nicke"! Redan denna vecka skall de få komma ut och lufta sig, då jag skall ut på representation med älsklingen. Tänk så bra att jag köpte dem,
 nu behöver jag bara hitta en lagom elegant klänning.




Hittade dessa helt underbara klänningar av märket Greta, som jag tror skulle passa mig (klarar inte av saker som sitter åt) och tillfället väldigt bra. Den prickiga finns i min storlek, men dessvärre inte den blå till höger som kanske känns lite mer användbar. Letandet fortsätter och har du några tips
blir jag glad om du hojtar till!

Nu blir det att krypa ned i den väntande sängen!

Kram Helena
.
.
.


7 kommentarer:

Victoria @ MY HAPPY HOME sa...

Underbar bild på skor och clutch (nytt ord för mig)! Vad duktig du är!
Kram

Sabina sa...

Så fina skor och väska, bra köp!!
Den helblåa Gretaklänningen är ju super snygg, den vill jag också ha!!
Sov gott önskar Sabina

mammaxtre sa...

De skorma nu inhandlat är verkligen kvinnliga, ur snygga. Låt dem slippa bli dammsamlare, de är för snygga för det sammataget med din längtan efter något mer kvinnligt än träskor :-)

Klänningarna var också snygga. Lycka till med ditt val.

Ha dte fint

Anonym sa...

Ja kvinnorna i sydeuropa klär sig verkligen chict. Träskor är så fult och okvinnligt, det modet finns nog mest i småstäder i Sverige. Och sen till det en tunika med nylonspetsar så så är det riktigt gräsligt!

Anonym sa...

Jag är också på jakt efter en fin enkel svart klänning, så visa gärna om hittar någon bra modell ! Gillar den stil du visar på bilderna.
Skorna är jättefina! Själv har jag svårt med klack, är 178 cm i strumplästen och känner mig som en giraff i klackar :) Men det är så snyggt!!

Kram från Kicki i Åre (som just denna vecka är i Sthlm) :)

Hanna sa...

Åh vad jag känner igen mig i vad du skriver. Bodde också i Spanien ett år (i självaste Palma) och traktor bland Ferraris kan vara den bästa liknelsen jag hört. Mitt i prick! Tack också för en jättemysig blogg med härlig mix av bilder, mode, inredning och familjeliv. I like a lot! Kram Hanna

Casa of Mia sa...

Så fint allting, den prickiga klänningen är superfin, blir sugen på en själv.

Related Posts with Thumbnails