19 december 2009

Midvinternattens köld är...

.......
........
Riktigt, riktigt kallt är det här i kväll!
....
............. .......
.........
Ute gnistrar snön vit och vacker på träden och isen har lagt sig över sjön! Gick ut för att ta några pics, tog några snabba, men skyndade snabbt in igen!
.........
...........
.......
.........
Här inne är det varmt och gosigt elden sprakar i brasan och jag har efter en dags julklappshandel lagat en god och värmande fiskgryta till familjen! Man fixar den snabbt och enkelt och jag lovar den är supergod! Jag lagade den för första gången när mina söta väninnor och deras barn var här i tisdags! Alla gillade den, till och med de små! Philias lilla Bea åt och smackade så vi var rädda att hon skulle få ont i magen, min lilla Tildis lika så! A:s Hampus 4 år valde fisksoppan med saffran istället för korv med bröd som jag hade på lut åt honom!!
.........
.......! Saffran!
.......
.........
Här är Receptet!
......
400 g laxfile
400 g torskrygg (Det går naturligtvis bra med annan fisk också!)
8 st potatisar
4 st morötter
1 st purjolök
5 dl grönsaksbuljong
1 tsk vitvinsvinäger
2 dl creme fraiche
½ g saffran
dragon
salt & peppar
.........
Koka potatisen och dela den i två delar.
Koka upp grönsaksbuljongen, vinäger och saffran. Jag fräste saffranet i lite smör först.
Skiva morötterna i slantar och skär purjolöken i sneda bitar.
Låt morötter och purjolök koka i buljongblandningen i 5 min.
Tillsätt creme fraiche.
Skär fisken i bitar och blanda ned den och potatisen (jag väntade lite med potatisen, för att den inte skulle koka sönder).
Koka alltsamman i ca 5 min, tills fisken lätt delar sig.
Tillsätt dragon efter smak.
Salta och peppra.
.........
Jag serverade varmt vitlöksbröd till!
.......
Jätte gott och lättlagat! En given hit efter julen när man är trött på julmaten och tomtarna fortfarande står kvar framme!
.......
........

2 kommentarer:

milla sa...

Låter gott. Kul när man lyckas locka den mest kräsne också.Kram Milla

Unknown sa...

Hej,

Snubblade in på din blogg nu ikväll, vilken fin blogg du har!

Får passa på att önska dig en riktigt god jul och hoppas att vi kanske ses via våra bloggar under 2010!

Må så gott
Mvh Camilla, En mammas dagbok

Related Posts with Thumbnails